DEVAM: 5- Allah
Yolunda Nöbet Tutmanın Fazileti
3. Selman el-Farisi
(r.a.)
- - (-)
12867 (1)- İbn Ebi
Zekeriyya el-Huzai der ki: Selmanu'l-Hayr'ın sahilde nöbet tutan Şurahbil b.
es-Simt'e bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Allah yolunda bir gün veya bir gece nöbet tutan kişiye, evde
oruçlu bir şekilde geçirilen bir ayın sevabının aynısı verilir. Allah, nöbeti
sırasında ölen kişinin namazı oruç, infak gibi amellerini (kıyamete dek)
yazmaya devam eder. Onu kabir sorgusundan korur ve (kıyamet günündeki) büyük
korkudan emin kılar.''
[Hasen]
Diğer tahric. Tirmizi,
cihad 4/188 (1665, "hasen") ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (6179)
rivayet ettiler.
12868 (2)- Selman'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''Allah yolunda bir gün veya bir gece tutulan nöbetln sevabı, gündüzü oruçla
gecesi de ibadetle geçirilen bir ayın sevabına denktir. Kişi nöbeti sırasında ölürse
tekrar diriltilene kadar nöbet tutuyor gibi sevabı verilmeye devam eder ve
kabir sorgusundan korunur. ''
[Sahih]
12869 (3)- Selman'ın
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Allah
yolunda tutulan bir günlük nöbet, güzdüzleri oruçla geceleri de Ibadetle
geçirilen bir aydan daha üstündür. Kişi nöbeti sırasında ölürse tekrar
diriltilene kadar en güzel ameli yapar gibi sevabı verilmeye devam eder ve
kabir azabından korunur. ''
[Hasen]
12870 (4)- Şurahbil b. es-Simt,
Selman'dan bir öncekinin aynısını bildiriyor.
[Hasen]
4. Ebu Hureyre
- - (-)
12871- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
'' (Allah yolunda) nöbet tutarken ölen kişi, kabir sualinden korunur, (kıyamet
günündeki) büyük korkudan emin kılınır ve sabah akşam rızkı cennetten yanına
getirilir. Kıyamet gününe kadar da nöbet tutan kişi gibi sevabı yazılmaya devam
edilir. ''
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Mace
2/924 (2767) rivayet etmiş, Busayrı de Zevaid'de sahih olduğunu söylemiştir.
5. Muaz b. Enes
- - (-)
12872- Muaz b. Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''Allah yolunda yöneticinin görevlendirmesi ile değil de gönüllü olarak
Müslümanların ardını koruyan kimse, Allah'ın (ayette) ettiği yeminin
gerçekleşmesi dışında gözüyle cehennem ateşini görmez. Çünkü Allah:
"Sizden cehenneme uğramayacak yoktur''[Meryem 71] buyurur. ''3
[Zayıf]
Diğer tahric: Taberani
20/185 (402) rivayet etti.
6. Ukbe b. Amir
- - (-)
12873 (1)- Ukbe b.
Amir'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah
yolunda nöbet tutarken ölen kişinin ameli (kıyamete kadar) yazılmaya devam
eder'' buyurmuştur.
[Hasen]
12874 (2)- Ukbe b. Amir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah yolunda
nöbet tutarken ölen kişi dışında ölen her kişinin amel defteri kapatılır. Nöbet
sırasında ölen kişiye gelince Allah onun amelini tekrar diriltinceye kadar
yazmaya devam eder'' buyurmuştur.
[Hasen]
Heysemi (9495) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Taberani rivayet etmiştir. Ravilerden İbn Lehia'nın
hadisi hasen derecesindedir."
7. Fadale b. Ubeyd
- - (-)
12875 (1)- Fadale'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi bu
ibadetlerden birini yaparken ölürse öldüğü yerden diriltilir '' buyurmuştur.
[Sahih]
Hayve der ki:
"Burada kasıt kişinin hac, Allah yolunda nöbet ve benzeri şeyleri yaparken
ölmesidir."
Diğer tahric: Hakim
(1/144), Tahavi, Şerh Müşkili'l-asar'da (252) ve Taberani,
el-Mu'cemu'l-kebir'de (18/785) rivayet ettiler.
12876 (2)- Fadale b.
Ubeyd'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi bu
ibadetlerden birini yaparken ölürse kıyamet gününde öldüğü yerden diriltilir''
buyurmuştur.
[Hasen]
12877 (3)- Fadale b.
Ubeyd'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi bu
ibadetlerden birini yaparken ölürse kıyamet gününde öldüğü yerden diriltilir ''
buyurmuştur.
[Sahih]
Hayve der ki:
"Buradan kasıt kişinin hac, Allah yolunda nöbet ve benzeri şeyleri
yaparken ölmesidir"
12878 (4)- Fadale b.
Ubeyd der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah yolunda nöbet
tutarken ölen kişi dışında ölen her kişinin amel defteri kapatılır. Nöbet
sırasında ölen kişinin ameli ise kıyamet gününe dek artarak çoğalır ve kabir
sorgusundan emin kılınır'' buyurdu. Yine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in: ''Mücahid, Allah için kendi nefsiyle mücadele eden kişidir''
buyurduğunu işittim.
[Sahih]
12879 (5)- Fadale b.
Ubeyd'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah
yolunda nöbet tutarken ölen kişi dışında ölen her kişinin amel defteri
kapatılır. Nöbet sırasında ölen kişiye gelince kıyamet gününe dek ameli
yazılmaya devam eder ve kabir sorgusundan korunur'' buyurmuştur.
[Hasen]
8. Ümmü'd-Derda
- - (-)
12880- Ümmü'd-Derda'nın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müslüman
bölgelerin sahillerinden birinde üç gün nöbet tutan kişi, bir yıl nöbet tutmuş
gibi sayılır" buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de 241254 (648) rivayet etti.
Heysemi (51289):
"Ravileri güvenilirdir" demiştir.
12881 - Ebu Reyhane
anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte bir savaşa
çıkmıştık. Bir gece yetiştiğimiz tepede konakladığımızda o kadar şiddetli bir
soğuğa maruz kaldık ki bazılarının çukur kazıp içine girdiğini ve üzerini
kalkanıyla kapattığını gördüm. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
müslümanların bu halini görünce: ''Bu gece kim nöbet tutup bizi korur? Buna
karşılık ben de ona hayır duada bulunacağım'' diye seslendi. Ensar'dan bir
adam: "Ey Allah'ın Resulü! Ben nöbet tutarım" deyince, Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) adama: ''Yanıma gel'' buyurdu. Adam yanına
gelince: ''Sen kimsin ?'' diye sordu. Ensarlı bu adam adını söyleyince
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona uzunca dua etti. Adama bu şekilde
dua ettiğini işittiğimde: "Ben de nöbet tutarım" dedim. Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana: ''Yanıma gel'' buyurunca yaklaştım. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sen kimsin?'' diye sorunca: "Ebu
Reyhane'yim" dedim. Adımı söyledikten sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) bana Ensarlı olan adama ettiğinden daha kısa bir dua etti. Sonra
şöyle buyurdu: ''Allah korkusuyla yaş akıtan göze cehennem ateşi haram
kılmmıştır. Allah yolunda geceyi uykusuz geçiren göze cehennem ateşi haram
kılınmıştır ... ''
Abdurrahman b. Şurayh
der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) burada bir göz daha
zikretti, ancak Muhammed b. Sumeyr bunu Ebu Amir'den duyamamıştır."
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai,
cihad 6/15 (3117), Tirmizi 4/175 (1639, "hasen garib"), Beyhaki
(9/149), Hakim 2/83 (2431) ve İbn Ebi Şeybe 4/598 (246) rivayet ettiler.